At opdage tidlige alarmsignaler


I denne uge har jeg virkelig kunnet mærke at min krop sagde fra på alle mulige måder.... pga. et familiebesøg.

Gennem terapi hos min familieterapeut og recovery/ selvudviklingskurser hos Vendepunkter Recovery Lab på Vesterbro, er jeg i gang med at blive mere opmærksom på min egen krops signaler og på at mærke, hvordan jeg har det i min krop i forhold til alt det, der sker omkring mig. På kurset på Vendepunkter har vi de sidste tirsdage haft om triggere og tidlige og akutte alarmsignaler.

Det har været en kæmpe udfordring for mig, at blive SÅ bevidst om hvad det er, der gør, at jeg får det dårligt psykisk og hvilke signaler min krop sender konstant for at advare mig.

I den graf, jeg har tegnet nedenunder kan man se et eksempel på, hvordan jeg kommer ud af balancen og op over feltet, hvor der er ro og jeg trives og direkte op i farezonen med alle advarselssignalerne. 

En af mine triggere er familiebesøg. Sådan er det bare. Det stresser mig, hele min fortid kører i baggrunden og jeg kan bruge dage på at tænke hypotetiske situationer igennem om hvad der måske kommer til at ske, og hvordan vil jeg så håndtere det?... OSV!!!

Mine tidlige alarmsignaler er fx at jeg mister lysten til at gøre de ting, der plejer at give mig energi og glæde - fx. mistede jeg lysten til at synge og endte faktisk med at melde fra til noget ekstra sangundervisning, jeg har gået til i foråret. 

Andre tidlige alarmsignaler er fx at jeg får lyst til at begynde at ryge igen....Hold op, hvor har jeg tænkt på det hele ugen og stadig her dagen derpå! Eller jeg begynder at trække mig socialt fra min omgangskreds. Fx ved ikke at svare på mails og sms'er...

De akutte alarmsignaler som jeg heldigvis slap for i denne omgang er selvmordstanker eller flugttanker, og en følelse af at alt er ligegyldigt. Jeg tror, jeg slap for dem, fordi jeg tillod mig selv at mærke efter de tidlige alarmsignaler for en gangs skyld. Og jeg tror jeg slap fordi jeg også brugte min viden om hvilke ting, der hjælper mig til at holde balancen. Fx har jeg i dag sovet en dejlig lang lur og siddet med en krimi i eftermiddag...og nu kan jeg mærke at jeg glæder mig til at der sker lidt mere i morgen.

Gir' det mening?

Hvad er dine tidlige alarmsignaler?

Har du nogle akutte alarmsignaler - altså hvor du tænker, at nu ramler det hele...?




Kommentarer

Populære opslag